אתה רואה משהו שאתה אוהב ופשוט לא יכול להפסיק את העיניים שלך. השכל הישר שלך הוא מחוץ לחלון. אתה מתחיל להזיע. כל מה שאתה יכול לחשוב זה כמה אתה רוצה את זה. ימין. עכשיו.

 

אתה קונה בלאק פריידי, ומגלה שהעסקאות האלה בלתי ניתנות להתנגדות לחלוטין.

 

זו לא אשמתך. כבני אדם, המוח שלנו מתוכנן להידלק כשאנחנו רואים את המילים ‘בלעדי’, ‘זמן מוגבל’, או ‘הצעה מיוחדת.’ פתאום אנחנו עוברים מ’סתכל להסתכל ‘ל’סתם גובים את זה בכרטיס שלי.’ [ 19459002]
 

לכן אין זה מפתיע שאמריקאים קונים את טירוף השישי השחור מדי שנה. קמעונאים יודעים זאת טוב מדי – הם עושים הכל כדי לשכנע אותנו לסחוב את הקלפים שלנו ולהשאיר את הרציונליות מאחור.

 

הנשק שבחרתם? כלכלה התנהגותית.

 

זה לא זבל בלאק פריידי – כי מי לא אוהב מכירה טובה? – אך כדי לשים לב כמה קל להוציא יתר על המידה בצורה לא הגיונית. כולנו רוצים לחזור הביתה עם חיסכון ברוצחים, אך לא פריטים ‘רוצחים’ שאנו ממש לא צריכים.

 

 

להלן 6 טיפים מגובים במדע שיעזרו לך להערים על עצמך – וקמעונאים – הבלתי הגיוניים שלך ביום שישי השחור.

 

1. לשפוך על פריט בכרטיס גדול, אך אל תתפוס שום דבר אחר בדרך לקופה

 

דמיינו את זה: אתם רואים הנחה מדהימה לנעלי ספורט ומחליטים להשיג זוג – שלכם ממילא ממש מלוכלכים. כשאתם פונים לכיוון הקופה, אתם מרימים באופן ספונטני גרביים, תיק חדר כושר קטן וסרט, מכיוון שכולם במכירה.

 

זוג נעלי הספורט הזה נקרא “שובר הדלתות” – כלכלה התנהגותית מדברת במחירים נמוכים כדי להעביר את הדלת. מטרתו היחידה (לא נועד משחק מילים) היא להגדיר אותך לקנות דברים נוספים כשאתה שם.

 

“מכספי דלתות” אלה נוטים לעבוד מכיוון שקמעונאים מעצבים את החנויות שלהם כדי לדחוף אותך לבלות שם יותר זמן, אפילו אחרי שמצאת את מה שאתה צריך.

 

לדוגמה, הם מנגנים לעתים קרובות מוסיקת קצב איטי, כך שתאטו בדרך אל הקופה, לפי פסיכולוגית הצריכה ליסה נמת קוואנה.

 

הם גם נוטים למקם פריטים בשוליים גבוהים בגובה העיניים, ולהוביל את הצרכנים למסע נגד כיוון השעון בחנות עד שהם מגיעים לקופה. (האטלנטי) זה מכריח אותם לשוטט ברחבי החנות תוך התבוננות בפריטים מפתים.

 

אז איך אתה מתמודד? לפי דבריו של קצין ההתנהגות הראשי של לימונדה, דן אריאלי, ההכרה בחוסר הרציונליות שלנו היא הצעד הראשון לעצור אותם. אז כשאתה קניות, זכור את ההטיות האלה. תפוס את הסניקרס המוזלות, הישאר חזק והפוך אותה לקופה מבלי להוסיף עוד לעגלה שלך.

 

2. שמור על אנרגיה כדי להימנע מ”עייפות החלטות “

 

כשאתה קונה עד שאתה צונח, גם כוח הרצון שלך צונח.

 

בדרך כלל זה הולך ככה: אתה מתחיל את מסע הקניות שלך מלא אנרגיה. בהתחלה אתה שוקל כמה עולה כל פריט, כמה תשתמש בו והאם הוא תואם את יעדי ההוצאה שלך. אתם תחשבו לעצמכם:

 

“החלק העליון הזה הוא 50% הנחה, אבל הוא עדיין יקר, ואני לא חושב שאפיק להשתמש בזה כל כך הרבה. וחכה, אני חושב שראיתי גרסה זולה יותר בחנות הכל-בו האחרת. אני אעבור “

 

Buying First Home - Lemonade Blog

 

אבל אחרי החלטות רבות, תהליכי המחשבה שלך בטח יישמעו יותר כמו “זה 50% … זו עסקה טובה … אני צריך להשיג את זה.”

 

נשמע מוכר?

 

זה לא רק אתה. קבלת החלטות מרובות זו אחר זו מתנקזת נפשית. ככל שעובר הזמן, קשה לאנשים הרבה יותר לקבל החלטות רציונאליות, על פי המדע.

 

זה נקרא ‘עייפות החלטות’. קחו בחשבון זאת: על פי מחקר, קונים שקיבלו החלטות רבות יותר לרכישה לאורך היום ויתרו על המהירות ביותר כאשר התבקשו לפתור בעיות חשבון פשוטות, מצא הפסיכולוג החברתי רוי באומייסטר. (מגזין הניו יורק טיימס) משמעות, ככל שאנו מקבלים יותר החלטות, כך מוחנו נשחק יותר.

 

מצחיק מספיק, הצוות של באומיסטר הציע כוס לימונדה מרעננת שתחזיר את עצמך לעצמך מלאת האנרגיה כדי שתוכל להמשיך לחסוך כסף . אלקטרוליטים וגלוקוז למעשה מגדילים את כוח הרצון.

 

כן, המדע אומר לך לאכול סוכר כשאתה קונה בלאק פריידי. ציון.

 

3. אל תפלו בחינם “בחינם!”

 

נהיה אמיתיים: אנחנו אוהבים “בחינם!”. אבל אנחנו לא אוהבים כשקמעונאים משתמשים ב- ‘בחינם!’ כדי לגרום לנו לקנות משהו שאנחנו לא צריכים.

 

משהו מוזר קורה במוחנו כשאנו רואים את המילה ‘חופשי’. אנו מפסיקים לחשוב בבהירות ויוצאים מגדרנו להשיג אותה.

 

האם הוספת אי פעם זוג גרביים אקראיים לעגלת העגלה רק כדי לקבל משלוח חינם? או קנה בקבוק יין תת-נקוב רק כדי לקבל את השני בחינם?

 

יש הסבר מדעי להתנהגות צרכנית מסוג זה, וקמעונאים מנצלים זאת במלואו ביום שישי השחור.

 

פרופ ‘דן אריאלי מסביר בספרו בלתי הגיוני באופן צפוי :

 

“לפני מספר שנים Amazon.com החלה להציע משלוח חינם של הזמנות על סכום מסוים. מישהו שרכש ספר בודד תמורת 16.95 $ עשוי לשלם למשלוח 3.95 דולר נוספים למשלוח. אבל אם הלקוח היה קונה ספר נוסף, בסכום כולל של 31.90 $, הוא היה מקבל את המשלוח בחינם! חלק מהרוכשים כנראה לא רצו את הספר השני (ואני מדבר כאן מניסיון אישי) אלא בחינם! המשלוח כל כך מפתה, שכדי להשיג אותו, הם היו מוכנים לשלם את עלות הספר הנוסף. “

 

מוסר הסיפור? אל תבצע רכישה נוספת בכדי לספק את הצורך שלך ב’חינם ‘. זה לא רציונלי, והרכישה הזו בטח בסופו של דבר תהיה משהו שאתה לא צריך ולעולם לא תשתמש בו.

 

הנה כלל אצבע טוב: אם היית משלם את אותו הסכום בין אם הוצע “חינם” או לא, נהדר. אך דלג על זה אם א) ההצעה מחייבת אותך להוציא יותר ממה שתכננת או ב) העסקה היא חלק מ”קנה שניים קבל אחד בחינם “,” שלוש במחיר של הצעה אחת “וכו ‘.

 

4. כוונן את ה- FOMO הפנימי שלך

 

“הצעת זמן מוגבלת”
“נותרו רק 5 פריטים”
“תקף עד ה- 31”
“הזמנה מראש בלבד”
“מקסימום 1 ללקוח”

 

האם כל אלה נשמעים מוכרים? הם חלק מהטקטיקות המובילות בהן משתמשים קמעונאים כדי ליצור את אותה תחושת אהבה לשנאה של FOMO.

 

קמעונאים יוצרים לעיתים קרובות את האשליה של ‘מחסור’ בכל הנוגע לפריטים שלהם, מכיוון שזה יוצר תחושה של עוררות פסיכולוגית. אם אנו רואים דבר נדיר, אנו מרגישים מעט גבוהים ואנחנו רוצים את זה. זה הטריק העתיק ביותר בספר.

 

ג’יימס מוריי, מחבר הספר Urge, מגבה זאת. הוא אומר שהצגת פריט כדבר נדיר, או עסקה כמוגבלת, גורמת לקונים לחשוב בצורה לא הגיונית, גם אם הם יודעים שהם יכולים להשיג את אותו פריט במחיר טוב יותר במקום אחר.

 

הדבר תקף במיוחד לחגים המאופיינים במגה הנחות כמו יום שישי השחור. באמצעות מחסור, קמעונאים יגרמו לך לחשוב שמה שאתה מקבל שווה יותר ממה שמופיע בתג המחיר.

 

כיצד להילחם בזה? הכל חוזר לעצתו של פרופ ‘אריאלי בנוגע למודעות – אם אתה נכנס לחופשה של יום שישי השחור עם ההטיה הזו בחשבון, יהיה לך הרבה פחות סיכוי ליפול לטריקים האלה.

 

5. אל תפסיק להרגיש את הכאב

 

אתה מטייל באנתרופולוגיה, אבל אתה פשוט שם כדי לדפדף כי אתה מנסה לשמור על התקציב שלך . אבל אז אתה רואה כרית במכירה שתשתלב בצורה מושלמת עם החדר שלך, כך שתחליק את הכרטיס שלך. ואז אתה קונה שמפו 15 דולר ב- CVS ו -100 דולר אוזניות בברוקסטון – אבל עכשיו, אתה לא מרגיש רע מדי. אז אתה ממשיך לקנות.

 

מה נותן? מחקרים מראים שלמרות שאנשים בתחילה סובלים מאובדן הפסדים – גם הם לא אוהבים להפסיד כסף – ברגע שהם מתחילים להפסיד כסף, הסלידה הזו דעכה, כך טוענים זוכי פרס נובל, דניאל כהנמן ועמוס טברסקי. למה? כמות הכאב שאנו חווים פוחתת עם כל דולר נוסף לאחר הרכישה הראשונה. (HuffPost)

 

The Diminishing Pain of Purchase - Lemonade Blog

 

אז ביום שישי השחור, אחרי אותו “שובר דלתות” שדיברנו עליו, השמפו של 15 $ והאזניות בסך 100 $ לא יביא ל”כאב התשלום “שבדרך כלל מונע מאיתנו לקנות כל דבר משעמם בחנות 364 הימים האחרים. של השנה.

 

זו הסיבה שקמעונאים מוציאים כל טריק בספר בימי שישי השחור: הנחות מיידיות, הנחות הרשמה חד פעמיות, כרטיסי אשראי ועוד.

 

אחת הדרכים להילחם בזה היא לעשות קניות במזומן ולא בכרטיס אשראי. מחקרים מראים כי תשלום במזומן מגביר את כאב התשלום, מכיוון שהוא גורם לאובדן להרגיש קונקרטי יותר. אז כדי למנוע הוצאות יתר, גש לכספומט שלך כמה ימים לפני חג ההודיה, והשאיר את הכרטיס שלך בבית ביום שישי השחור.

 

6. הכירו בכך שבאמת זה בסדר לזלוג בחיבוק הפנימי שלכם (אך רק למשך יום)

 

לבני זוג יש מסורת ללכת למסעדה זולה בכל יום שלישי. עם זאת, ביום שלישי אחד הם מחליטים לזלוג. הם הולכים למסעדה יקרה, ומזמינים אוכל ויין יקר. אתה יכול לנחש מה הם עשו ביום שלישי שלאחר מכן? ספוילר: הם חזרו למסעדה הזולה ההיא.

 

מדוע? מסתבר שאם אנשים מגדילים את ההוצאות שלהם ב”יום מיוחד “, הם בדרך כלל יחזרו לשגרה הרגילה. אך מי שמבלה יותר על יום אקראי צפוי להגדיל את ההוצאות שלהם בעתיד, כך אומר פרופ ‘דן אריאלי.

 

“אם אתה עושה משהו בסביבתך הטבעית, זה הופך לחלק מהרפרטואר שלך … אם אתה עושה את זה בנפרד, זה לא אני, זה רק יום שישי השחור.” – דן אריאלי

 

מה המשמעות של זה לבזבז הפנימי שלנו?

 

אם יש לך דחף לזלוג, וודא שאתה אומר לעצמך שזה יום מיוחד, אז אחר כך תוכל לחזור לעצמך ‘אול חסכון’ הטוב.

 

קניות משמחות !

 

טיפ למקצוענים: לא יזיק לשמור על מדריך זה שימושי ביום שני בסייבר ?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

תגובות פייסבוק

תגובות חשבון וורדפרס

כתיבת תגובה